Digitale dienstverlening
Landelijk is vastgesteld welke diensten gemeenten digitaal kunnen regelen en hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Voor gemeenten zijn twee notities beschikbaar: “Overheidsbrede dienstverlening 2020” en “Digitale Agenda 2020”. Wij sluiten zo veel mogelijk aan bij deze landelijke doelstellingen en hanteren een maat die passend is voor Berg en Dal. We volgen de landelijke ontwikkelingen van VNG Realisatie: ‘Samen organiseren’ op de voet. Onze doelstelling is om de informatievoorziening zo veel mogelijk voor een grote groep te organiseren in plaats van individueel.
We digitaliseren onze dienstverlening en bedrijfsvoering steeds meer. Ook stimuleren we inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die we bieden. Onze gemeentelijke website is daarbij erg belangrijk. Daarom zorgen we er voor dat de informatie op de website leesbaar, actueel en volledig is. Door de digitalisering kunnen inwoners steeds vaker zelf bepalen waar en wanneer ze iets willen regelen.
Ook in de komende jaren gaan we verder met het aanbieden en uitbreiden van de digitale diensten via de website. We blijven de digitale formulieren die we al hebben verbeteren. Verder kan onze inwoner steeds meer informatie vinden op de website mijn.overheid.nl. Dit is uw persoonlijke website voor al uw overheidszaken. De gemeente verstuurt al een aantal brieven digitaal via MijnOverheid. In de toekomst zal dit steeds meer worden, maar hierin blijven wij ook oog houden voor de minder digitaal vaardige inwoners. Zo zorgen we er voor dat we iedereen bereiken op de manier zoals onze inwoner dat wenst.
In 2019 is een data analist gestart binnen het cluster Gegevensbeheer. Dit om bij te dragen aan de doorontwikkeling van de Monitor Sociaal Domein. Deze doorontwikkeling is zeer gewenst door raad, college en organisatie. Maar deze data analist start ook met het bouwen van dashboards voor de afdeling Dienstverlening om resultaten van processen zichtbaar te maken. Indien deze functie van data analist een duidelijke meerwaarde heeft zal in 2020 een besluit worden voorgelegd om deze functie structureel in te gaan vullen.
Stand van zaken Voorjaarsnota
We leggen op dit moment de laatste hand aan een nieuw Informatiebeleidsplan waarin bovenstaande een plek heeft gekregen. We willen graag gericht gaan werken aan de verbetering van de digitale dienstverlening. Dit omdat we zien dat dit een steeds belangrijkere plek krijgt in onze samenleving.
Wij starten in mei te kunnen starten met de werving van een data analist. De functie heeft grote toegevoegde waarde in hoe wij naar onze gegevens en vooral naar de kwaliteit daarvan kijken.
Stand van zaken Jaarrekening
Door Corona zijn er een aantal prioriteiten verschoven. Zo is het aantal brieven dat de gemeente via MijnOverheid berichtenbox verstuurd nog niet uitgebreid. Wel is het aantal zaken dat inwoners digitaal kunnen regelen uitgebreid. Onder andere het wijzigen van de Tozo-regeling (tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandige ondernemers) en aanvraag van andere regelingen, waarvan zij in deze tijd meer gebruik maken.
24/7 door iedereen snel en makkelijk de juiste informatie online kunnen vinden en zaken direct online kunnen regelen is door Corona belangrijker dan ooit. In het begin van het tweede kwartaal van 2021 lanceren we een nieuwe gemeentelijke website. Behalve dat deze website nog beter voor iedereen met elk apparaat toegankelijk is, verbeteren we de zoekmachine en de structuur (wat vind ik waar). Deze structuur is in de nieuwe website ook veel makkelijker aan te passen als bepaalde onderwerpen tijdelijk of langer durend meer bovenaan op de website moeten verschijnen.
In het kader van datagedreven werken zijn wij in 2019 gestart met de ontwikkeling van verschillende dashboards met informatie. In 2020 is deze ontwikkeling doorgezet, hiervoor is een data analist aangenomen. De data analist richt zich voornamelijk op het Sociaal Domein. Er zijn verschillende dashboards gemaakt met informatie over de onderdelen Jeugd, WMO en inkomen. De dashboards zorgen voor betere informatievoorziening richting beleidsmedewerkers en managers.