Home

Algemeen

Samenvatting

Resultaat 2020
De jaarrekening laat het volgende resultaat zien.

Bedragen x € 1.000

Rekeningresultaat

Saldo van baten en lasten

-1.948

Mutaties in reserves

1.948

Gerealiseerd resultaat

0

Als we de uiteindelijk behaalde financiële resultaten vergelijken met het actuele begrotingssaldo 2020, dan laat dit het volgende beeld zien.

Bedragen x € 1.000

Programma

Begroting 2020 Primair Saldo

Begroting 2020 Actueel Saldo

Rekening 2020 Saldo

Verschil Begroting Rekening

Inwoner

-34.820

-37.560

-36.206

1.354

Onze buurt

-13.615

-13.919

-12.841

1.077

Onze gemeente

-4.964

-7.630

-6.398

1.233

Ons geld

60.841

63.072

62.436

-636

Overhead

-9.407

-9.105

-8.939

166

Saldo rekening baten en lasten

-1.964

-5.142

-1.948

3.194

Toevoeging aan reserves

-392

-1.670

-2.470

-800

Onttrekking aan reserves

2.358

6.044

4.418

-1.626

Resultaat rekening baten en lasten

2

-768

0

768

De verschillen tussen de begrote en werkelijke bedragen zijn te verdelen in de volgende categorieën:

  1. Verschillen die ontstaan zijn na de laatste bijstelling van de begroting 2020
    De laatste bijstelling van de begroting 2020 is opgesteld in september 2020 (Najaarsnota). Heeft er zich hierna iets voor gedaan wat niet voorzien was, dan leidt dit tot een verschil in de jaarrekening.
  2. Veel kleine verschillen
    In de Najaarsnota zijn alleen de afwijkingen boven de € 10.000 meegenomen. De kleinere verschillen zijn niet verwerkt.

Verklaring verschillen
Globaal kunnen we het voordelige verschil ten opzichte van de actuele begroting van € 768.000 als volgt verklaren.

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Bestuur

-

Hogere dotatie aan de voorziening pensioenverplichting wethouders. Door de lage rente, vult de spaarpot niet voldoende en is bijstorten noodzakelijk.

-103

I

Overige gebouwen en terreinen

-

De verkoop van een kavel van 606 m² aan de Botsestraat in Leuth was niet opgenomen in de begroting.

53

I

Overhead

-

Er zijn minder rechtzaken geweest dus ook minder juridisch advieskosten ingewonnen. Wellicht heeft ook Corona hier invloed op gehad.

52

I

-

Lagere doorbelasting naar projecten, dit leidt tot een nadeel van € 178.000. Het gaat hier om uren die geraamd waren op projecten, maar die ten laste van de reguliere exploitatie komen.

-178

I

OZB

-

De ozb opbrengst is € 96.000 hoger dan verwacht. € 26.000 daarvan heeft betrekking over voorgaande belastingjaren.

96

I

Uitkering gemeentefonds

-

De lagere algemene uitkering is als volgt te verklaren: aanvullende compensatie corona € + 34.000, afrekening 2018 en 2019 € + 58.000, lagere suppletie-uitkering sociaal domein € - 413.000 en actualisatie maatstaven 2020 € - 7.000.

-328

Overige baten en lasten

-

De stelpost onderuitputting leidt op dit programma tot een nadeel van € 500.000. Onderuitputting staat voor de situatie waarbij de werkelijke kosten binnen het budget blijven. Op de andere programma's staan hier voordelen tegenover.

-500

I

-

De stelpost coronamaatregelen is niet helemaal ingezet in 2020. We stellen voor het restant over te hevelen naar 2021 via een storting in de reserve lopende projecten.

118

I/RES

Wegen

-

In 2020 is niet al het onderhoud uitgevoerd dat gepland was. Hierdoor was er sprake van een forse onderuitputting bijna € 5,5 ton. In het raadsvoorstel over het beheerplan wegen (2021), waarin wordt voorgesteld om weer een onderhoudsvoorziening in te stellen, is hiermee rekening gehouden.
Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt voor wegmarkeringen als gevolg van weersomstandigheden op het einde van het jaar. Dit heeft geleid tot een incidenteel voordeel van € 10.000.

546

I

Kabels en leidingen

-

Op de post onderhoud is er sprake van een overschrijding van € 19.000. Dit betreft het terug naar de oorspronkelijke staat brengen van de weg. Hiertegenover staan meer opbrengsten.
Met betrekking tot de subsidies aanleg glasvezel is in 2020 een voordeel gerealiseerd van ruim € 50.000. Dit bedrag is nog beschikbaar voor te verstrekken subsidies en wordt meegenomen in het voorstel tot budgetoverheveling naar 2021.
Voor straatwerkvergoeding en leges hebben we in totaal ongeveer € 41.000 meer ontvangen dan begroot. Dit is het gevolg van extra uitgevoerde werkzaamheden in verband met de energietransitie en extra projecten.

70

I

Toerisme

-

Door de Coronacrisis konden enkele projecten van Gelderland Herdenkt niet doorgaan. Daarnaast hebben we een subsidie ontvangen die we niet hadden geraamd.

90

I

Onderwijshuisvesting

-

Voor het gebruik van accommodaties voor gymonderwijs is in 2020 minder vergoed. Een aantal scholen maken hier minder gebruik van. Ook vond een afrekening van € 27.000 over 2019 plaats.

78

I/S

Leerlingenvervoer

-

Door corona is er minder gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer.

148

I

Peuterspeelzalen

-

Door de nieuwe subsidieverordening zijn de subsidies lager. Een deel komt doordat de subsidie voor VVE-kinderen onder de begrotingspost achterstandenonderwijs vallen.

88

S

Musea

-

Voor Museumpark Orientalis was een restantbudget van € 550.000 beschikbaar. Hiervan is € 30.000 besteed. We stellen voor het restant over te hevelen naar 2021. Hiertegenover staat ook een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten. Zie hiervoor programma Ons Geld.

520

I/RES

Sportbeleid en activering

-

De aanpak sportstimulering financieren door aanspraak te maken op de rijksregeling buurtsportcoaches. In 2020 waren er mede door corona onvoldoende initiatieven om dit budget volledig op te maken, daardoor is er € 90.000 over.

90

I

Sportaccommodaties

-

Omdat diverse materialen zijn afgekeurd en vervangen is er op de post inventaris De Duffelt een overschrijding van € 14.000.
De posten met betrekking tot schoonmaak en onderhoud De Duffelt laten per saldo in totaal een voordeel zien van € 64.000. Dit voordeel is incidenteel en onder meer veroorzaakt door minder onderhoud als gevolg van corona.

50

I

-

Bij zwembad de Lubert is sprake van een overschrijding van de onderhoudskosten van in totaal € 88.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een uitgevoerde RIE (risico-analyse) en extra kosten vanwege aanscherping van de wet- en regelgeving.
Als gevolg van corona zijn inkomsten achtergebleven en zijn maatregelen getroffen.Ook is de taakstellende bezuiniging niet gehaald. Per saldo leidt dit tot een negatief exploitatieresultaat van € 69.000

-157

I

Speeltuinen

-

De totale onderhoudskosten zijn in 2020 € 63.000 lager dan geraamd. Wij stellen voor om dit bedrag te storten in de bestemmingsreserve lopende projecten.

63

I/RES

Arbeidsparticipatie

-

De bijdrage aan de MGR voor reintegratietrajecten viel € 122.000 lager uit. Dit is met name veroorzaakt doordat wegens corona minder is uitgegeven aan instrumentgelden en de personele inhuur lager is geweest. Ook hebben door corona nauwelijks activiteiten plaatsgevonden in de actiecentra Participatie Stekkenberg en Millingen ad Rijn. Hierdoor is € 58.000 minder besteed.

180

I

-

Voor de Pilot Veranderopgave inburgering ontvangen we een rijksbijdrage van € 303.000. Hiervan is € 136.381 uitgegeven. Het voorstel is om het restantbudget over te hevelen naar 2021 via een storting in de reserve lopende projecten. Bij niet besteding van deze gelden moeten we de rijksbijdrage terugbetalen.

167

I/RES

Voor de inplementatie van de nieuwe Wet inburgering hebben we een rijksbijdrage van € 69.000 gekregen. Hiervan is € 3.000 uitgegeven. Het restant hevelen we over naar 2021 via storting in reserve lopende projecten.

66

I/RES

Samenkracht & burgerparticipatie

-

In 2020 is geen uitgaaf gedaan voor de uitvoering van het actieplan Stekkenberg. Dit bedrag hevelen we via de storting in de reserve lopende projecten over naar 2021. Zie programma Ons geld.

68

RES

Inkomens- en bijstandsvoorziening

-

Er is € 216.000 minder aan bijstandsuitkeringen verstrekt. De inkomsten voor onder meer aflossing leenbijstand waren € 28.000 hoger.

244

I

-

Voor het project preventie en vroegsignalering van schuldhulpverlening is € 77.000 minder uitgegeven. Op programma Ons geld staat een laere aanwending van de reserve lopende projecten tegenover. Daarnaast was het aantal schuldhulptrajecten minder waardoor €28.000 minder is uitgegeven.

105

I/RES

-

In verband met corona heeft het rijk middelen beschikbaar gesteld voor flankerend beleid armoedebestrrijding en schuldhulpverlening. Dit budget hevelen we over naar 2021 via het programma Ons Geld

134

I

-

Er zijn door de coronacrisis meer aanvragen voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen ontvangen en toegekend.

-71

I

Begeleide participatie

-

De bijdrage voor sociale werkvoorziening viel lager uit. Dit is met name veroorzaakt door een meevallende omzet en de ontwikkeling van de loonkosten van de SW medewerkers.

176

I

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Door corona is er minder gebruik gemaakt van het wmo-vervoer.

59

I

Maatwerkdienstverlening 18+

-

Aan Huishoudelijke hulp hebben we minder besteed.

89

I

-

Aan zorgkosten blok A en B Wmo (dagbesteding en begeleiding) hebben we minder besteed.

68

I

-

De hogere inkomst voor eigen bijdragen Wmo voorzieningen komt voornamelijk door de naverrekening CAK over 2019

64

I

-

Het project Ambulantisering GGZ heeft onder meer door corona niet geleid tot een uitgaaf.

58

I

Maatwerkdienstverlening 18-

-

De kosten voor blok B (begeleiding en ambulante hulp) jeugdzorg waren hoger door toename van het aantal aanvragen en langere duur van trajecten

-309

S

Geëscaleerde zorg 18+

-

De gemeente Nijmegen heeft aan de regiogemeenten een deel van het overschot op Beschermd Wonen uitgekeerd.

174

I

Geëscaleerde zorg 18-

-

Aan zorgkosten voor blok C (jeugdzorg met verblijf) is meer besteed. Hiervan heeft 265.000 betrekking op afrekening van vorige jaren.

-317

S

Riolering

-

Diverse voordelige mutaties riolering. Met name onderhoud hoofdriolen (€ 33.000), verwerken rioolslib (€ 28.000), projectkosten vastleggen zakelijk recht Ubbergen (€ 36.000) reiniging kolken (€ + 21.000) onderhoud rioolgemalen (€ - 43.000) , elektriciteit rioolgemalen (€ 11.000) en een hogere opbrengst rioolheffing (€ 54.000).

140

I

-

Hogere dotatie aan de voorziening riolering

-93

I

Afval

-

De belangrijkste afwijking komt door afrekeningen van opbrengst van afval van voorgaande jaren en daarnaast een hogere opbrengst afvalstoffenheffing.

65

I

Milieubeheer

-

De werkzaamheden met betrekking tot duurzaamheid zijn vooral door corona vertraagd. Voor de pilot aardgasvrij maken woningen (50K) zijn we nu samenwerkingsovereenkomsten aan het opstellen. Het bedrag voor duurzaamheid uit de december.circ 2019 houden we beschikbaar. (190K)

347

I/RES

Ruimtelijke ordening

-

Investeringsbijdrage Project Omgevingswet 336K, Door uitstel van de wet en corona is het project vertraagd. Ook de uitgaven verschuiven naar de toekomst. Hiertegenover staat ook een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten. Zie hiervoor programma Ons Geld.

336

I/RES

Grondexploitaties

-

De voormalige Oefenhoek in Millingen is gedeeltelijk afgewikkeld. Hier staat een bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover.

-72

I

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan de diverse taken besteedt.

279

I

Mutaties reserves

-

Zie de toelichting bij programma Ons Geld.

-2.426

I

Diverse verschillen

-

Dit betreft heel veel kleine verschillen, die per saldo leiden tot een nadeel van € 441.000.

441

I

Saldo

768

Resultaatbestemming
Omdat het saldo van de jaarrekening € 0 is, vindt er geen resultaatbestemming plaats.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2021 11:08:47 met de export van 07/01/2021 09:36:05