Paragrafen

Grondbeleid

Visie op en wijze van het grondbeleid

De Wet op de ruimtelijke ordening verplicht de gemeente om haar ruimtelijk beleid vast te leggen in een of meerdere structuurvisies. Sinds de herindeling per 1 januari 2015 zijn de vastgestelde visies ten aanzien van de kernen geldig gebleven. Vanuit de Omgevingswet stellen we momenteel een Omgevingsvisie op, die een vertaling maakt van eerdere visies aangevuld met door de gemeenteraad vast te stellen ruimtelijke kaders/thema’s.

Visie

Toelichting

Millingen aan de Rijn

De gemeenteraad van Millingen aan de Rijn heeft op 29 januari 2013 de Structuurvisie Millingen aan de Rijn 2025 "Millingen is het Waard" vastgesteld. De gemeente legt in de structuurvisie, de hoofdlijnen vast van het ruimtelijk beleid tot 2025. Ook benoemen zij de manier waarop zij dit wil bereiken. Aan de structuurvisie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld. De gemeenteraad heeft een strategische visie vastgesteld. Dit is een aanvulling op de structuurvisie. De strategische visie bestaat uit 10 punten die de bevolking het meest belangrijk vindt voor de toekomst van Millingen aan de Rijn.

Ubbergen

De gemeenteraad van Ubbergen heeft op 6 oktober 2011 de structuurvisie "Buitengewoon Ubbergen 2020" vastgesteld. De structuurvisie geeft het ruimtelijk beleid voor een periode van 10 jaar weer.

Groesbeek

De gemeenteraad van Groesbeek heeft op 21 juni 2012 de Strategische Visie Groesbeek 2025 vastgesteld. De gemeente schetst hiermee de koers van de gemeente richting het jaar 2025. Deze koers is integraal, gemeentebreed en vraagt om een nadere ruimtelijke concretisering in de vorm van een structuurvisie. De gemeenteraad van Groesbeek heeft op 27 juni 2013 dan ook de Structuurvisie Groesbeek 2025 vastgesteld. Het gemeentebestuur schetst met deze structuurvisie de strategie en kaders op hoofdlijnen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Groesbeek. De structuurvisie zelf volgt in haar opbouw de pijlers uit de strategische visie.

Visie in relatie tot de begroting – Programma 3 Onze gemeente
In 2021 actualiseren we ons grondbeleid. De belangrijkste ontwikkelingen waar we rekening mee houden zijn:

Economie en werkgelegenheid
Begin 2020 is het nieuwe bedrijventerrein De Hulsbeek bouwrijp opgeleverd. Het bedrijventerrein van ongeveer 1,8 hectare is ontwikkeld in verband met een schaarste aan vrije kavels in Groesbeek. Ongeveer 1 hectare van de kavels op De Hulsbeek zijn in optie en verkopen we naar verwachting in 2021 dan wel 2022.

Naast het nieuwe bedrijventerrein De Hulsbeek zijn er nog kavels beschikbaar op bedrijventerrein De Mies. Het gaat om een oppervlak van 0,9 hectare per 1 januari 2021. Inmiddels is alweer een kavel verkocht en ook de resterende kavels staan in de belangstelling.  

Wel geeft het merendeel van de bedrijven die een optie hebben genomen op een kavel aan dat het door de coronacrisis lastiger is om de kavel ook daadwerkelijk af te nemen. Aan de andere kant hebben zich tijdens de coronacrisis diverse partijen gemeld met interesse in een bedrijfskavel. Mocht de verkoop voorspoedig verlopen dan kunnen we op termijn de 2e fase van Hulsbeek in ontwikkeling nemen.

Naast de vrije kavels in Groesbeek, hebben wij nog één vrij perceel in de polder op bedrijventerrein Lieskes Wengs. Op de betreffende kavel is een optie genomen door een ondernemer.

Wonen
Onze ambitie is een gevarieerd aanbod van duurzame, betaalbare en levensloopbestendige woningen. In 2019 is een woningmarktonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er de komende 10 jaar ongeveer 1.200 woningen nodig zijn. Dit is een forse stijging ten opzichte van het vorige onderzoek. Om dit te realiseren de komende jaren, zijn er extra locaties nodig om te voorzien in de woningbouwbehoefte. Daarbij blijven we inzetten op inbreidingslocaties en gaan we voor versnelling van de nieuwbouwopgave in de eerste 5 jaren. Ook staan er diverse gebouwen leeg en voorzien we dat er nog meer bestaande gebouwen vrijkomen voor een eventuele herontwikkeling naar woningbouw. We sluiten niet uit dat er een enkele uitbreidingslocatie nodig is om te voorzien in de woningbehoefte. Het in 2020 vastgestelde Actieplan Wonen is onze leidraad.

Grondzaken
Doelstelling is het opzetten van actuele beleidskaders en een administratie. Deze zijn nodig om gepast te kunnen handelen bij vastgoed - en grondtransacties in het algemeen en bij verboden situaties in het bijzonder. De contracten zijn digitaal beschikbaar in onze eigendomsadministratie (vastgoed- en grondregistratiesysteem).

Nota grondbeleid
Het gemeentelijk grondbeleid is een instrument om ruimtelijke doelstellingen te bereiken op het terrein van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, economische ontwikkeling, openbare ruimte, infrastructuur, recreatie en natuur. Het grondbeleid is geen doel op zich, maar dienstbaar aan de hiervoor benoemde beleidsvelden. De wijze waarop we deze doelstellingen willen bereiken, is vastgelegd in de Nota grondbeleid.

Het grondbeleid van de gemeente Berg en Dal is verantwoord in de Nota grondbeleid gemeente Berg en Dal 2017. De gemeenteraad heeft deze nota op 13 juli 2017 vastgesteld. De raad geeft hierin de kaders aan waarbinnen het college en de ambtelijke organisatie het grondbeleid moeten uitvoeren.

De raad kiest in de nota voor een overwegend faciliterend beleid. De redenen hiervoor zijn beperken van het risico, de beperkte grondpositie en het ontbreken van middelen. Hierdoor komen grondverwerving en zelfstandige gronduitgifte niet vaak voor. Daar waar nodig
kunnen we ook nu al kiezen voor een actief beleid indien meer regie gewenst is.

De bedoeling is om gelijktijdig met de invoering en implementatie van de nieuwe Omgevingswet en Aanvullingswet grondeigendom een nieuwe nota grondbeleid aan te bieden. De invoering van de nieuwe Omgevingswet en de Aanvullingswet grondeigendom is nu voorzien op 1 januari 2022. Dit betekent dat in de loop van dit jaar beginnen met het opstellen van de nieuwe nota grondbeleid.    

Grondprijzen gemeente Berg en Dal
Het College heeft in de vergadering van 26 januari 2021 de nota grondprijzen voor 2021 vastgesteld. De uitgifteprijzen voor de vrije gronden (bouwrijpe gronden waarvoor geldt dat geen sprake is van een optie dan wel een koopovereenkomst) in de geactualiseerde grondexploitaties sluiten hier dan ook op aan. In het geval we een nieuwe grondexploitatie openen, laten we de uit te geven (bedrijfs) kavels extern taxeren.   

In de loop van dit jaar vergelijken we de uitgifteprijzen met de uitgifteprijzen in omliggende gemeenten. De bedoeling is dat het college in december van dit jaar een nieuwe grondprijzennota vaststelt, die we vervolgens met ingang van 1 januari 2022 toepassen.  

Tot slot laten we naar verwachting in 2022 de uitgifteprijzen (en mogelijk het grondprijzenbeleid) door een externe partij toetsen.

Vennootschapsbelasting
Met ingang van 2019 heeft de gemeente Berg en Dal een positie in het kader van de vennootschapsbelasting voor het grondbedrijf. Dat komt doordat een aantal verliesgevende complexen zijn afgesloten (Centrumplan Groesbeek) en een winstgevend complex (bedrijventerrein Hulsbeek) is toegevoegd. Dit betekent niet dat we al daadwerkelijk vennootschapsbelasting moeten betalen, maar wel dat we hierover afspraken moeten maken met de belastingdienst. Een kantoor gespecialiseerd in fiscaliteit en overheid ondersteunt ons bij dit onderwerp.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2021 11:08:47 met de export van 07/01/2021 09:36:05