Wat gaan we daarvoor doen?
- Zichtbaarheid raad en betrokkenheid inwoners vergroten3.1.3Stand van zaken Voorjaarsnota
Op 18 februari is een tweede avond georganiseerd over participatie ‘hoe werken we met elkaar samen’. Hierbij waren inwoners, ambtenaren, raadsleden en ondernemers/maatschappelijk middenveld aanwezig. De uitkomsten van deze sessie verwerken we in een nieuwe nota participatie. Op de volgende vragen geven wij antwoorden:
- Hoe gaan we met inwoners om die een initiatief hebben en wat kunnen zij van ons verwachten?
- Hoe betrekken wij onze inwoners bij projecten waar het initiatief bij de gemeente ligt?
- Hoe werken we samen, hoe ziet het proces eruit en wat is ieders rol?
Met deze nota voldoen we aan de regels van de nieuwe omgevingswet. Deze wet verplicht gemeenten op papier te zetten hoe zij omgaan met participatie.
Stand van zaken NajaarsnotaStand van zaken JaarrekeningDe nieuwe nota participatie ‘Samen maken we Berg en Dal’ is eind februari 2021 tijdens de raadsvergadering behandeld. We gaan hiermee aan de slag.
In de nota staat onze visie op participatie. De nota is ook een handleiding. Je kunt de nota gebruiken als je een initiatief wilt starten. Onderdeel van het proces waren twee brede avondsessies en veel gesprekken binnen en buiten het gemeentehuis. Een afvaardiging van de raadswerkgroep bestuurlijke vernieuwing (2 raadsleden) nam deel aan de projectgroep.
Doorgaans heeft de afdeling Openbare Ruimte ca. 50 bewonersavonden per jaar om een nieuwe inrichting van hun straat of wijk te bespreken. In 2020 zijn andere vormen van overleg gezocht in de periodes dat bijeenkomsten door Corona niet mogelijk waren. Een huis aan huis peiling bijvoorbeeld of schriftelijke uitnodiging tot reacties. Deze aangepaste werkwijze werd gewaardeerd door de betreffende bewoners al blijft een avond met informatie en dialoog toch zeker van meerwaarde en daarmee de voorkeur.
Bij de inrichting van speelplekken hebben we kinderen betrokken via een enquete en een verkiezing. De keuze voor de speeltoestellen is op deze wijze democratisch bepaald.
- We verbeteren onze dienstverlening en blijven ons hiervoor inzetten.3.1.1Stand van zaken Voorjaarsnota
In februari zijn wij gestart met de steunpunten voor Burgerzaken in Beek, Leuth, Millingen en Ooij. Ook zijn wij gestart met thuisbezorgen van documenten. De eerste reacties van inwoners zijn positief. Ze verwachten niet dat deze service gratis is. De eigen ervaringen zijn positief, maar het is wel wennen. Het nieuwe afsprakensysteem is inmiddels in gebruik genomen.
Stand van zaken NajaarsnotaStand van zaken JaarrekeningDoor de corona-maatregelen vanuit het Rijk hebben we moeten besluiten de steunpunten per april te sluiten. De steunpunten bevinden zich in algemeen toegankelijke ruimtes en kunnen niet voldoen aan alle voorzorgsmaatregelen rondom COVID-19. In de eerste lockdown hebben we alle rijbewijzen en reisdocumenten daarom thuisbezorgd, mede om het aantal reisbewegingen tegen te gaan. In de tweede lockdown bieden we mensen nog steeds die optie, maar kan de inwoner ervoor kiezen het document niet thuis te laten bezorgen. Daarnaast geven we aan dat verlopen rijbewijzen langer geldig zijn, en later aangevraagd kunnen worden om ook zo reisbewegingen te voorkomen.
- Regelmatig meten hoe de tevredenheid bij inwoners en bedrijven is over onze dienstverlening.3.1.2Stand van zaken Voorjaarsnota
De telefonische bereikbaarheid van de gemeente via het nummer 14024 is goed. Wanneer inwoners nu langer dan 2 minuten in de wacht staan worden zij automatisch doorverbonden naar een extern callcenter. Dit om een snelle afhandeling van vragen te kunnen garanderen.
Het beeld uit de klantonderzoeken blijft positief. Onze inwoners beoordelen onze telefonische dienstverlening en dienstverlening aan de balie van burgerzaken als goed.
Stand van zaken NajaarsnotaStand van zaken JaarrekeningHet telefonische tevredenheidsonderzoek heeft in 2020 niet plaatsgevonden. De maatregelen rondom COVID-19 hadden veel impact op het aantal aanvragen en geven daarmee een vertekend beeld dienstverlening. Veel minder inwoners kwamen naar het gemeentehuis. Daarnaast zagen we wel een toename in het aantal telefoongesprekken op het moment dat nieuwe maatregelen bekend werden gemaakt. In 2021 pakken we het telefonisch tevredenheidsonderzoek verder op. Omdat we allemaal meer op afstand werken (en waarschijnlijk ook voor een groot deel blijven werken) is het belangrijk om de telefonische bereikbaarheid organisatiebreed opnieuw te bekijken.
We doen niet mee aan de huidige editie van het onderzoek naar de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. In verband met corona is besloten om het werkbudget voor Economische Zaken anders in te zetten. Maar de contacten tussen gemeente en ondernemers zijn goed en daarom weten wij wat er bij hen speelt.