Wij gebruiken cookies om jou de best mogelijke service te bieden. Wanneer je verder navigeert accepteer je de voorwaarden
Verbonden partijen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | N.Verheul | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur | |||
Deelnemers | Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
De ODRN behartigt de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. | ||||
Visie | ||||
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids -en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de partners. Steeds zal worden beoordeeld in hoeverre er verschillen zitten in deze beleidskaders van de partners en zullen voorstellen gedaan worden hoe met deze verschillen om te gaan. Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Deze verandering sluit ook aan bij de transitie die de komende Omgevingswet van ons vraagt. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -2.012 | -1.512 | -2.222 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 11,78% | 11,30% | 10,80% | |
Resultaat verbonden partij | 20 | 483 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 74 | 494 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 5.203 | 6.929 | ||
Toelichting | ||||
Opgenomen zijn de voorlopige cijfers 2020 | ||||
Ontwikkelingen | ||||
- Implementatie Omgevingswet | ||||
Risico's | ||||
Het totaal van de risico's van de ODRN bedraagt € 803.000. De ODRN rekent vervolgens met een dempingsfactor van 0,6 omdat niet alle risico's zich tegelijkertijd zullen voordoen. 0,6 x € 803.000 = € € 482.000. Het aandeel van Berg en Dal hierin bedraagt € 55.976 |
Veiligheidsregio Gelderland Zuid | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | M. Slinkman | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Lid Algemeen bestuur | |||
Deelnemers | Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel. | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid. | ||||
Visie | ||||
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie. Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises. De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau. Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Overkoepelend voor alle ambities voor de komende vier jaar is het begrip ‘integraliteit’: het vinden van samenhang en bundelen van krachten binnen en buiten de organisatie | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -2.146 | -2.256 | -2.254 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 5,75% | 5,75% | 5,76% | |
Resultaat verbonden partij | -398 | 3.722 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 3.285 | 7.007 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 64.335 | 68.824 | ||
Toelichting | ||||
Opgenomen zijn de voorlopige cijfers 2020 | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is geheel geactualiseerd en vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan. | ||||
Risico's | ||||
De algemene reserves C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) en RAV (Regionale Ambulance Voorziening) zijn onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 77.298. |
Euregio (Rhein-Waal) | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Kleve | |||
Verantwoordelijke portefeuille | M. Slinkman | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Lid Euregioraad | |||
Deelnemers | Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied. | ||||
Visie | ||||
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -8 | -8 | -8 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | ||||
Resultaat verbonden partij | 192 | |||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 1.650 | |||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 3.614 | |||
Toelichting | ||||
Cijfers 2020 nog niet bekend | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Afgelopen november heeft de Euregioraad de Strategische Agenda 2025+ vastgesteld. Deze Agenda zal de komende jaren de leidraad vormen voor de activiteiten van de Euregio. | ||||
Risico's | ||||
Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten. De Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie. |
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | M. Slinkman | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde gemeente | |||
Deelnemers | 18 gemeenten | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Na de opheffing van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen is in de regio Arnhem-Nijmegen de wens blijven bestaan om op een aantal gebieden samen te blijven werken. Dit zijn de gebieden economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte vorm van een gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO). | ||||
Visie | ||||
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionaal samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal en internationaal perspectief. Ook moet het leiden tot een intensieve samenwerking met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en de overheid: de Triple Helix. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
De Stadsregio Arnhem Nijmegen als WGR+ regio is geliquideerd en functioneert niet meer als regionaal samenwerkingsverband. De gemeenten hechten nog wel waarde aan een vorm van regionale samenwerking op de terreinen Economie, Mobiliteit, Wonen en Duurzaamheid. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -65 | -65 | -65 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 4,47% | 4,47% | 4,47% | |
Resultaat verbonden partij | 84 | 109 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | ||||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | ||||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
In 2019 is geconstateerd dat deze lichte vorm van samenwerking de genoemde ambities onvoldoende kan waarmaken. Besloten is toen om een versterkingsproces te starten. Onder leiding van een stuurgroep is er gewerkt aan een nieuwe visie op de regio en een nieuwe agenda met opgaven. Alle 18 deelnemende gemeenten hebben inmiddels besloten om akkoord te gaan met de plannen voor de versterking en deel te nemen aan de Groene Metropoolregio. | ||||
Risico's | ||||
· Meedoen aan de opgaven is niet verplicht. Jaarlijks nemen de 18 raden daarover een besluit. Hierdoor kan er een ‘lappendeken’ ontstaan van gemeenten die wel en niet aan een bepaalde opgave meedoen. Vraag is of je dan als regio wel voldoende als eenheid kan opereren, zowel naar binnen als naar buiten. |
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S. Fleuren/I.v.d.Scheur | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur | |||
Deelnemers | Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
De MGR heeft twee modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten. | ||||
Visie | ||||
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges: Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens: Voor nadere informatie: zie MGR Regio Rijk van Nijmegen Begroting 2019-2022 en bijstelling 2018 Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens: Voor nadere informatie: zie Begroting 2021 – 2024 en bijstelling 2020 MGR Rijk van Nijmegen | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -6.704 | -8.187 | -6.125 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 10,96% | 10,79% | 8,86% | |
Resultaat verbonden partij | 0 | 0 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 0 | 0 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 21.781 | 25.104 | ||
Toelichting | ||||
Opgenomen zijn de voorlopige cijfers 2020 | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Er wordt mogelijk een (sterk) aan de MGR gerelateerde detacheringsstichting opgericht met als doel om een lastige bemiddelbare categorie werkzoekenden aan structureel werk te helpen. | ||||
Risico's | ||||
De risico's van het werkbedrijf zijn gekwantificeerd in de begroting van het werkbedrijf. Aangezien het werkbedrijf geen algemene reserve mag aanhouden, moet elke gemeente haar risicodeel in de begroting opnemen. De verwachtingswaarde van de risico's bedraagt € 6,605 mln. en het risico op € 2,554 mln. Ons aandeel bedraagt daarin ongeveer 11%. |
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S.Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Bestuurslid | |||
Deelnemers | 18 gemeenten | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
De vervoersorganisatie heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers. | ||||
Visie | ||||
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling van de 18 gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen. De BVO DRAN koopt voor de gemeenten het doelgroepenvervoer in (Wmo-, leerlingen-, dagbestedings- en Jeugdwetvervoer) en ziet toe op de uitvoering ervan. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
De negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -1.092 | -1.072 | -794 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | ||||
Resultaat verbonden partij | 0 | |||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 0 | |||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 8.669 | |||
Toelichting | ||||
Cijfers 2020 nog niet bekend. | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Per 1 juni 2020 zijn er nieuwe contracten afgesloten met vervoerders en zijn we overgestapt naar een callcentermodel in plaats van een regiemodel. Dit houdt onder meer in dat de BVO DRAN nu zelf managementrapportages opstelt en monitoringsinstrumenten gaat ontwikkelen. Doel hiervan is meer inzicht verkrijgen in vervoersbehoefte en oneigenlijk gebruik van de vervoerspas tegengaan. Verder wordt de planning van het vervoer meer aan de vervoersbedrijven over gelaten. | ||||
Risico's | ||||
De inrichting van het vervoer is gebaseerd op een "open einde" systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Zodoende moet er periodiek inzicht zijn in het volume van het aantal ritten en moeten de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig worden gecommuniceerd met de gemeente. Op dit moment is het nog niet mogelijk aan het risico een concreet bedrag te koppelen. |
Instituut Bijzonder Onderzoek | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Wijchen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | I.v.d.Scheur | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde gemeente | |||
Deelnemers | Wijchen, Beuningen, Druten, Heumen en Berg en Dal | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden. | ||||
Visie | ||||
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Geen gegevens bekend | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -80 | -75 | -81 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 22,7% | 21,6% | ||
Resultaat verbonden partij | 0 | 0 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 0 | 0 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 69 | 62 | ||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Handhaven in de sociale zekerheid was en is een van de voornaamste doelen van het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Dit heeft de afgelopen jaren geresulteerd in een verscherpte aanpak van misbruik. Aanpakken van misbruik is van groot belang voor het behouden van draagvlak voor uitkeringen. | ||||
Risico's | ||||
In de begroting 2021 is rekening gehouden met een aantal onderzoeken door de sociale recherche. De kans dat meer onderzoeken plaatsvinden dan geraamd. Het risico schatten we in op 25% van € 90.000 |
Bank Nederlandse gemeenten | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S. Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering | |||
Deelnemers | Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. | ||||
Visie | ||||
De primaire doelstelling van de BNG is uitoefening van het bankbedrijf voor overheden.
| ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | 293 | 131 | 131 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 103.116 aandelen(0,19%) | 103.116 aandelen(0,19%) | 103.116 aandelen(0,19%) | |
Resultaat verbonden partij | 163.000 | 221.000 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 4.887.000 | 4.364.000 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 144.802.000 | 155.995.000 | ||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. | ||||
Risico's | ||||
De onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten en de lage langlopende rente heeft een drukkend effect over de verwachte nettowinst. |
Munitax Gemeentelijk belastingkantoor | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Beuningen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S. Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde gemeente | |||
Deelnemers | Beuningen, Heumen, Wijchen, Druten en Berg en Dal | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Munitax is de uitvoeringsorganisatie van vijf regiogemeenten op het gebied van belastingen. Deze organisatie is ondergebracht bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen. | ||||
Visie | ||||
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. We zijn continu bezig met het optimaliseren van onze dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van onze kennis zijn daarbij essentieel. We zijn transparant naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten. Informeel contact is daarbij erg belangrijk voor ons. Daarom moedigen we persoonlijk, telefonisch contact aan. Want een eenvoudig telefoontje met een van onze specialisten kan veel verhelderen. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Geen gegevens bekend | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -611 | -654 | -667 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 24,17% | 25,54% | 23,80% | |
Resultaat verbonden partij | 0 | -365 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | ||||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | ||||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
We zien een toename in het aantal bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen. Er is zowel een toename van het aantal geschriften als een toename van de bezwaren door no cure no pay bureaus. | ||||
Risico's | ||||
Bij de vaststelling van de begroting 2020 signaleerden we het risico van de uitzetting van kosten door het stijgend aantal bezwaarschriften (en beroepsschriften) en het toenemend aandeel daarin van no cure no pay bureau’s (ncnp). Deze ncnp bezwaren zorgen niet alleen voor een toename van de proceskostenvergoeding maar zorgen ook voor meer kosten doordat deze drie maal zoveel tijd vergen dan een particulier bezwaar. In 2020 zijn er bij Munitax 39% meer bezwaren ingediend dan in 2019. Door regelgeving zien we ook een toename van de WOZ werkzaamheden. Hierdoor is extra capaciteit nodig op de functies van juridisch medewerker, WOZ-medewerker en op de functie van taxateur. De invoering van de AVG-regelgeving heeft naar verwachting gevolgen voor (noodzakelijke) waarborgen binnen registraties en informatie uitwisseling processen in het kader van de digitalisering en informatiebeveiliging. |
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid | ||||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | I.v.d.Scheur | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | lid algemeen bestuur | |||
Deelnemers | 14 gemeenten | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd. | ||||
Visie | ||||
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezonde wijk van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten en wijken in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
| ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -1.427 | -1.628 | -1.419 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 5,85% | 5,85% | 5,55% | |
Resultaat verbonden partij | 41 | 760 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 1.290 | 1.992 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 5.481 | 24.929 | ||
Toelichting | ||||
Opgenomen zijn de voorlopige cijfers 2020 | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Aanpak corona Terugdringen Jeugdzorggebruik door inzet GGD Veilig Thuis Uitbreiding Rijksvaccinatieprogramma | ||||
Risico's | ||||
De bijdrage aan de GGD staat onder druk door de taakstellende bezuiniging van 3% en de algemene reserve al enige tijd minder dan haar norm bedraagt. Daarnaast bestaat de kans dat de instroom voor Veilig Thuis toeneemt. We lopen het risico dat het begrotingsbudget van de GGD niet toereikend is. We schatten het risico in op 10% van € 1.469.000. |
Dar N.V. | ||||
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | N.Verheul | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Algemene vergadering aandeelhouders | |||
Deelnemers | Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Verwerking van afval in de regio Nijmegen. | ||||
Visie | ||||
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | 14 | 11 | 66 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 6.234 aandelen(5,67%) | 6.234 aandelen(5,67%) | 9.789 aandelen(8,90%) | |
Resultaat verbonden partij | 879 | 628 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 14.202 | 13.951 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 12.137 | 11.458 | ||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Belangrijkste ontwikkeling is de toetreding van gemeente Mook en Middelaar tot Dar NV per 1-1-2021. | ||||
Risico's | ||||
Er zijn geen wijzigingen in de bestaande (financierings)risico’s. |
Vitens N.V. | ||||
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S.Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders | |||
Deelnemers | Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater. | ||||
Visie | ||||
Vitens wil water voor mensen laten werken. Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie. Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers. Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | 12 | 29 | 0 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 103.116 aandelen(0,19%) | 13.352 gewone aandelen(0,23%) | 13.352 aandelen(0,231%) | |
Resultaat verbonden partij | 11.100 | 52.100 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 533.300 | 557.100 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 1.293.000 | 1.340.100 | ||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Het financieel jaarplan 2019-2021 liet al op meerdere onderdelen een trendbreuk zien ten opzichte van voorgaande jaren. Het jaarplan 2020-2022 laat een verdere trendbreuk zien ten opzichte van 2019. | ||||
Risico's | ||||
In de financiële projectie 2020-2022 zijn door Vitens onderstaande kansen en risico’s onderkend. Voor aandeelhouders betekent dit mogelijk een langere periode waarin geen dividend wordt uitgekeerd. Grondwaterbeschermingsgebied Heumensoord: Verplaatsing van het grondwaterbeschermingsgebied Heumensoord. In de afgelopen jaren hebben wij als gemeente vanwege de wateroverlast in Heilig Landstichting ruim honderd infiltratiekolken gerealiseerd. De verschuiving van het grondwaterbeschermingsgebied zou betekenen dat hemelwater niet meer in de bodem geïnfiltreerd mag worden. Dit zou betekenen dat al deze infiltratiekolken verwijderd moeten worden, alle investeringen van de afgelopen jaren teniet worden gedaan en dat er een andere oplossing gevonden moet worden om wateroverlast te beperken. Hierover zijn we uiteraard met Vitens in gesprek. www.droogteschade.nl: Agrariërs zijn gefrustreerd over snelheid en omvang bepaling van droogteschade. Gesprekken leiden in hun optiek niet tot gewenst resultaat en daarom is Redbreast (organisatie die middels ‘no cure no pay’ rechtbank- en arbitrageprocedures financiert) middels een zeer intensieve wervingscampagne www.droogteschade.nl , individuele agrariërs aan het binden om een grote rechtszaak aan te gaan spannen. Bestuurlijke overeenkomst Nitraat: In het jaarplan is een bedrag voor 2020 begroot van € 358k t.b.v. acties die uit de uitvoeringsplannen ontstaan. Echter is door Vitens een impliciete toestemming gedaan tot een bedrag van ruim € 570k per jaar bij te dragen. Grondwaterbeschermingsgebieden (GWBG) Gelderland: De herziening van de GWBG-een in Gelderland kan ertoe leiden dat bedrijven binnen een GWBG komen te liggen. Gevolg zijn maatregelen om winningen te beschermen, wat grote financiële consequenties met zich mee kan brengen. Onduidelijk is wat de effecten zijn van de aanpassingen van het GWBG dus het is onduidelijk of, hoe groot en wanneer het risico zich voordoet. De eventuele kosten zullen verdeeld over de tijd ontstaan. Op dit moment betreffen het ruwe ramingen. Programma aanpak stikstof (PAS): Op dit moment worden meerdere vergunningstrajecten stilgelegd, niet opgestart of vergunningen ingetrokken. Dit heeft grote impact op de doorlooptijd en daarmee ook op de continuïteit. Daarnaast zal dit ook resulteren in uitloop en dus hogere investeringskosten van projecten. Vrijval verlof: Hogere vrijval van verlofvoorziening doordat meer medewerkers voorafgaand aan pensioen verlof opnemen. Verzekeringen: Uitvraag bij verzekeraars laten zien dat de premies aankomende jaren significant kunnen stijgen (circa 30% -70%). |
Leisurelands | ||||
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S. Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering | |||
Deelnemers | 22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg. | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen. | ||||
Visie | ||||
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet er voor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners wordt bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Door het uitvoeren van de baggerwerkzaamheden moet hier verandering in komen. Daarnaast gaat Leisurelands op verschillende plekken de toiletgebouwen vernieuwen. Hiermee krijgen de recreatie gebieden een kwaliteitsimpuls. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | 0 | 0 | 0 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 3.098 aandelen(1,57%) | 3.098 aandelen(1,57% | 3.098 aandelen(1,57%) | |
Resultaat verbonden partij | 4.422 | 4.212 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 68.893 | 73.105 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 15.487 | 15.288 | ||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Leisurelands wil het gebied aantrekkelijk houden voor bezoekers, maar is ook op zoek naar mogelijkheden om het gebied verder te ontwikkelen. De verwachting is dat er nieuwe toiletvoorzieningen worden geplaatst in 2021. Concreet zijn er verder nog geen ontwikkelingen te verwachten. | ||||
Risico's | ||||
Als de blauwalgproblematiek aanhoudt of groter wordt, is dat een bedreiging voor het recreatiegebied. Of de eerdere ingreep z’n effect heeft gehad, kan nu nog niet met zekerheid worden aangegeven |
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen | ||||
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | N.Verheul | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur | |||
Deelnemers | 8 gemeenten in de regio Nijmegen | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu. | ||||
Visie | ||||
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van acht gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval wordt uitvoering gegeven aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast wordt naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten gefaciliteerd op de verschillende beleidsterreinen. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | 55 | 31 | 59 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 10,18% | 10,33% | 10,21% | |
Resultaat verbonden partij | 160 | 134 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 10.309 | 9.860 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 1.822 | 1.788 | ||
Toelichting | ||||
Opgenomen zijn de voorlopige cijfers 2020 | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Gedurende 2020 is gewerkt aan een verbreding van MARN richting beleid rondom de energietransitie waarbij ARN nadrukkelijk niet alleen als afvalverwerker, maar ook als regionale energieproducent wordt gezien.Gemeente West Maas en Waal heeft aangegeven uit de gemeenschappelijk regeling MARN te willen treden. Zij zijn voor meerdere beleidsvelden meer gericht op de regio Rivierenland, voor afval zijn ze bijvoorbeeld ook deelnemer in AVRI. | ||||
Risico's | ||||
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien voldoende is. Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675. Verder wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen. |
Grenzland Draisine GMBH | ||||
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Kranenburg(Duitsland) | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S. Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Lid toezichtsraad | |||
Deelnemers | Kleve, Kranenburg en Berg en Dal | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Toeristische exploitatie van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve | ||||
Visie | ||||
Het exploiteren van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" en de ambitie een toegankelijke regio te zijn, worden enkele familie-draisinen geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. De drie Draisinestations in Groesbeek, Kranenburg en Kleef krijgen een rolstoeloprit. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | 0 | 0 | -35 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | 33,33% | 33,33% | 33,33% | |
Resultaat verbonden partij | 0 | -90 | ||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 19 | 34 | ||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 59 | 7 | ||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Vanwege corona heeft de fietstrein weinig gasten kunnen ontvangen. De fietstrein heeft onvoldoende reserves om dit tekort aan inkomsten op te vangen. Ook op andere manieren konden ze deze tekorten niet opvangen, bv via steun van de Duitse overheid. Daarom vroeg de fietstrein in 2020 aan de deelnemende gemeenten een eenmalig bijdrage van € 35.000,-. De drie gemeenten hebben deze bijdrage toegekend. Wij konden deze bijdrage vergoeden uit de eenmalige bijdrage van € 100.000,- die we hiervoor van de provincie hebben ontvangen. | ||||
Risico's | ||||
Ook in 2021 is het aantal gasten van de fietstrein afhankelijk van de mate waarin we het coronavirus onder controle kunnen krijgen. Dit is op voorhand niet in te schatten en daarom een risico. |
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen | ||||
Rechtsvorm | Stichtingen en verenigingen | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Elst | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S. Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Afgevaardigde gemeente | |||
Deelnemers | 33 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen. | ||||
Visie | ||||
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. TVAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
De missie van TVAN is het in gang zetten en beschikbaar stellen van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Daarvoor werkt TVAN intensief samen met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio. We intensiveren de samenwerking met de provincie. Hun recente koersnotitie biedt daartoe kansen. | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -48 | -46 | -49 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | ||||
Resultaat verbonden partij | 37 | |||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | 192 | |||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 998 | |||
Toelichting | ||||
Geen bijzonderheden | ||||
Ontwikkelingen | ||||
De gemeenten in het Rijk van Nijmegen hebben uniformering van de bijdrage aan TVAN afgesproken vanaf 2021. Dit leidt in 2021 tot een lagere regionale bijdrage aan TVAN. Vanwege ontwikkelingen rondom gastheerschap en VVV’s in de regio Nijmegen verwachten wij dat we dit bedrag moeten gaan inzetten voor verbeteringen rondom gastheerschap en VVV. | ||||
Risico's | ||||
Zes gemeenten in het Rijk van Nijmegen maken onderdeel uit van de GR. TVAN doet de marketing en promotie voor het Rijk van Nijmegen. Als één van de gemeenten besluit uit de GR te treden, betekent dit minder budget en marketingkracht voor het gehele Rijk van Nijmegen. |
Stichting Rijk van Nijmegen@ | ||||
Rechtsvorm | Stichtingen en verenigingen | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Verantwoordelijke portefeuille | S.Fleuren | |||
Functie(s) betrokken bestuurder(s) | Bestuurslid | |||
Deelnemers | 7 gemeenten, provincie Gelderland en de Rabobank | |||
Openbaar en gemeentelijk belang | ||||
Visie | ||||
Om de sociaal-economische potentie van het MKB in het Rijk van Nijmegen te verzilveren, is het essentieel om de krachten in de regio te verbinden en te versterken in een intensieve samenwerking tussen inwoners, bedrijven, instellingen en gemeenten. | ||||
Beleidsvoornemens | ||||
De belangrijkste koerswijziging die eind 2019 is ingezet betreft de sterkere focus op het MKB en innovatie binnen drie prioritaire thema’s: De ambitie van RvN@ voor de periode 2020-2025 is: Het versterken van de innovatiekracht van het MKB in de regio Rijk van Nijmegen om een topregio van Nederland te worden. Een regio waarin de ontwikkeling van innovaties leidt tot meer economische groei in de vorm van o.a. vergroting van de arbeidsparticipatie, minder werkeloosheid en behoud van talent voor de regio. De ambitie is vertaald in drie strategische doelen: | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | ||
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij | -21 | -22 | -19 | |
Eind boekjaar 2019 | Begin boekjaar 2020 | Eind boekjaar 2020 | ||
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%) | ||||
Resultaat verbonden partij | -10 | |||
Omvang eigen vermogen verbonden partij | -10 | |||
Omvang vreemd vermogen verbonden partij | 51 | |||
Toelichting | ||||
Cijfers 2020 nog niet bekend | ||||
Ontwikkelingen | ||||
Door de coronacrisis heeft RvN@ in 2020 de activiteiten voor haar netwerk online georganiseerd. RvN@ heeft laten zien snel en flexibel te kunnen schakelen. Er zijn bijvoorbeeld meerdere webinars georganiseerd om ondernemers te helpen bij vernieuwing in de coronacrisis en er is een digitaal evenement (Meeting of Minds) georganiseerd met meer dan 300 bezoekers. RvN@ is voor de financiering sterk afhankelijk van de gemeenten en de Rabobank in het Rijk van Nijmegen. Dit maakt RvN@ kwetsbaar. Om deze reden is er in 2020 onderzoek gedaan naar andere inkomstenbronnen, met name uit het bedrijfsleven. Diverse opties zijn onder de loep genomen zoals sponsoring, crowdfunding, lidmaatschap bedrijven, en de verkoop van ontwikkelde producten. Een projectwaardemodel is als meest kansrijke optie benoemd. Dit model houdt in dat RvN@ haar programmabureau gaat inzetten voor projectmanagement en uitvoering van innovatieve projecten die niet behoren tot de basisactiviteiten van RvN@. Uiteraard moeten deze projecten binnen de gekozen thema’s en doelstellingen vallen. Zowel overheid, ondernemers als onderwijs kunnen hier tegen betaling gebruik van maken. In 2021 gaat RvN@ hier verder mee aan de slag. | ||||
Risico's | ||||
Zoals hierboven aangegeven is RvN@ voor financiering sterk afhankelijk van de gemeenten en Rabobank Rijk van Nijmegen. Bij een aantal gemeenten is de financiering van RvN@ onderwerp van discussie. Om RvN@ stabiliteit en duidelijkheid te geven voor de komende jaren, is er gewerkt aan een convenant. Het convenant is niet haalbaar gebleken. Wel wil RvN@ zoals hierboven al aangegeven nog extra inkomsten genereren door haar programmabureau in te zetten voor projectmanagement en uitvoering van innovatieve projecten die niet behoren tot de basisactiviteiten van RvN@. De vraag is of dit voldoende is om tot een stabiele basis te komen. Het risico is dus aanwezig dat RvN@ minder goed in staat is om haar doelstellingen te behalen. |