Paragrafen

Financiering

Financiering

Financieringsstatuut  
In het financieringsstatuut zijn door het college de richtlijnen vastgesteld voor het sturen en beheersen van, het verantwoorden over, en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet)
Met het vaststellen van de financiële verordening heeft de raad de kaders aangegeven voor de inrichting van de financiële functie en de uitgangspunten voor het financieel beleid en het financieel beheer. Er is een relatie gelegd met het financieringsstatuut.

Financieringspositie
De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan.

Bedragen x € 1.000

Financieringspositie

31-12-2019

31-12-2020

Financieringsbehoefte

Totaal vaste activa (a)

90.809

91.545

Financieringsmiddelen

Reserves en voorzieningen

54.797

54.136

Langlopende leningen

23.473

35.647

Voorziening grondexploitatie

94

132

Totaal financieringsmiddelen (b)

78.363

89.915

Financieringspositie (b-a)

-12.445

-1.631

Bovenstaande berekening geeft aan dat er begin 2020 een financieringstekort was. Dit tekort is met zowel kasgeldleningen (kort geld) als met het aantrekken van een vaste geldlening gefinancierd.

Langlopende leningen
Op 1 januari 2020 was het totaal aan opgenomen geldleningen € 23,5 miljoen. In 2020 is een 30- jarige vaste geldlening van € 14 miljoen opgenomen. Het totaalbedrag aan langlopende geldleningen is op 31 december 2020 € 35,7 miljoen.

Liquiditeitenplanning
Op 31 december 2019 was er sprake van een liquiditeitstekort van ongeveer € 14 miljoen. Omdat de rente op kort geld (< 1 jaar) in 2020 negatief was is het liquiditeitstekort met kasgeldleningen (kort geld) gefinancierd. In 2020 hebben wij in totaal een bedrag van € 40.000 aan rente ontvangen over de afgesloten kasgeldleningen (kort geld).
Om binnen de wettelijk voorgeschreven kasgeldlimiet te blijven hebben wij aan het eind van het tweede kwartaal 2020 een vaste geldlening van € 14 miljoen aangetrokken. Het tweede halfjaar hebben wij het liquiditeitstekort met kort geld gefinancierd. Zolang deze situatie zich voordoet en we binnen de kasgeldlimiet blijven kan het liquiditeitstekort met kort geld gefinancierd blijven. Stijgt de rente op korte termijn dan maken wij de afweging om een deel van het liquiditeitstekort met een langlopende geldlening te financieren.
Het verloop van de liquiditeiten is sterk afhankelijk van de tijd en de mate waarin de voorgenomen investeringen feitelijk worden gerealiseerd. Per kwartaal brengen we de liquiditeiten in beeld.

Relatiebeheer
De NV Bank voor Nederlandse Gemeenten is de huisbankier van de gemeente.
Dit betekent dat nagenoeg al het gemeentelijk betalingsverkeer via deze bank loopt. Uit oogpunt van doelmatig kasbeheer proberen wij het contante geldverkeer zo veel mogelijk te beperken.

Schatkistbankieren
Per 15 december 2013 is Schatkistbankieren wettelijk verplicht. Dagelijks worden alle overtollige liquiditeiten boven een drempelbedrag afgeroomd en aangehouden in de schatkist bij het Ministerie van Financiën. De drempel is vastgesteld op 0,75% van het jaarlijkse begrotingstotaal, met een minimum van € 250.000. Dit betekent voor ons een drempel van € 684.000 (0,75% van afgerond € 91.200.000).
Het doel van de deelname aan schatkistbankieren is om de EMU-schuld van de collectieve sector te verlagen. De decentrale overheden krijgen geen leenfaciliteit bij de schatkist.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2021 11:08:47 met de export van 07/01/2021 09:36:05