Wat gaan we daarvoor doen?
- Ons minimabeleid zorgt ervoor dat ook inwoners die weinig geld hebben mee kunnen doen in de samenleving.1.1.1Stand van zaken Voorjaarsnota
De evaluatie van het minimabeleid is afgerond. De evaluatie geeft aanleiding om het minimabeleid op een aantal punten te verbeteren. De verschillende verbeterpunten brengen we nu in kaart en werken we verder uit (financiële gevolgen, gevolgen voor de inwoner, gevolgen voor de uitvoering). Omdat het minimabeleid ook betrokken is bij onze bezuinigingsopgave leggen we een totaalvoorstel aan u voor tegelijk met het BIP-boek.
Stand van zaken NajaarsnotaStand van zaken JaarrekeningDe rekenkamercommissie heeft in de lente en zomer 2020 een onderzoek uitgevoerd naar ons minimabeleid. De aanbevelingen van het onderzoek worden meegenomen bij het opstellen van het nieuwe beleidsplan voor het minimabeleid. Dit beleidsplan wordt in 2021 herschreven.
- Het aantal inwoners met problematische schulden is in 2020 afgenomen, ten opzichte van 2019.1.1.2Stand van zaken Voorjaarsnota
Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van het "vroeg eropaf project". Per 1 juli 2020 gaan we daadwerkelijk van start met het project.
Op dit moment gaan onze schuldhulpverleners vooral op huisbezoek als zij een melding krijgen van een huurschuld (op basis van het convenant dat in juni 2019 is afgesloten met de woningbouwverenigingen). Vanaf 1 juli 2020 gaan de schuldhulpverleners ook op huisbezoek als er betalingsachterstanden worden gemeld bij Nutsbedrijven en bij zorgverzekeraars.
De medewerkers van het sociaal team weten de schuldhulpverleners goed te vinden nu de schuldhulpverleners in het sociaal team zijn geplaatst. De samenwerking tussen deze twee disciplines is sterk verbeterd.
Stand van zaken NajaarsnotaStand van zaken JaarrekeningPer 1 november 2020 zijn we gestart met het Vroeg Eropaf project. Van verschillende organisaties (energieleveranciers, zorgverzekeraars, woningbouwverenigingen en Vitens) ontvangen wij de betalingsachterstanden van onze inwoners. Bij meerdere betalingsachterstanden op één adres gaan we op huisbezoek. Per maand leggen we ongeveer 10 huisbezoeken af (na corona). Op andere meldingen reageren we met een telefoontje, brief, mail of sms. De eerste ervaringen vertellen ons dat we ongeveer 30 meldingen per maand binnenkrijgen. Dit kan in de toekomst oplopen als zich meer signaalpartners aansluiten. Eind 2021 evalueren we het project en bekijken we of we hier in 2022 mee doorgaan.
We merken dat inwoners onze schuldhulpverleners goed weten te vinden met laagdrempelige vragen. Onze inwoners kunnen hierdoor in veel gevallen geholpen worden met een lichte vorm van schuldhulpverlening doordat de schulden nog niet te veel zijn opgelopen. Het aantal inwoners dat we moeten doorverwijzen naar de zwaardere vorm van schuldhulpverlening neemt hierdoor af. In het voorjaar 2021 hopen we dit te kunnen zien aan de cijfers die dan beschikbaar komen.